HEX Nordic

Månedtlige indlæg med dine favorit hex emner

Få daglige tips & inspiration på Instagram @hex.nordic

Gå på opdagelse i hex universet

Vælg mellem botanical, witchy, crystal eller health verdenerne

Et trygt forum for dig med særlige interesser

Månedtlige indlæg med dine favorit hex emner

Få daglige tips & inspiration på Instagram @hex.nordic

Gå på opdagelse i hex universet

Vælg mellem botanical, witchy, crystal eller health verdenerne

Et trygt forum for dig med særlige interesser

Søg
Close this search box.
Mental WORLD

Forstå din cyklus | Lev med den, ikke imod den.

Hvis du forstår hvad der sker i din krop kan du bedre arbejde med den og give den de ting som den har brug for. Frem for at modarbejde den og bare køre videre med fuldt skrald og undertrykke de følelser og symptomer som du måske oplever.

Menstruation er noget ca. halvdelen af os dealer med til hverdag. Det er ingen hemmelighed at det påvirker os og at det påvirker alle forskelligt. En ting er lige stilling. Selvfølgelig er mænd, kvinder og alt derimellem lige. Men vi er ikke biologisk ens og det er vigtigt at huske. Kvinder lever på en cyklus hvor vores hormoner stiger og falder konstant, hvilket påvirker ting som vores humør, energi, spisevaner, koncentration og mange andre ting. 

Dette omfatter hormoner såsom testosteron, østrogen, progesteron og flere endnu. Her har mændene det (igen) lidt nemmere, fordi de ikke har de her store hormon svingninger i forbindelse med en cyklus. Deres hormonbalance er mere stabil selvom den selvfølgelig også kan svinge af den ene eller anden grund. Jeg har selv tit oplevet f.eks. at stortude eller blive overdrevet vred over et eller andet ligegyldigt. Hvor jeg et par dage efter har fået min menstruation og fået en ”når, det var derfor” – kinda oplevelse. Det kender du måske? Måske sidder du også med samme følelse som jeg gjorde og tænker at det giver mening, men du forstår ikke hvorfor.

Hvor kommer alle de hormoner fra?

Vores menstruationscyklus er styret af et helt system af hormoner. Disse hormoner produceres og frigives fra hypotalamus og hypofysen i vores hjerne, men også fra vores æggestokke. Faktorer som større fysisk eller psykisk belastning kan ændre din hormon balance og forstyrre din cyklus.

Forstå de 4 faser i den kvindelige cyklus

Der er helt naturligt som kvinde at dine forskellige hormoner konstant falder og stiger, nogle gange samtidigt og andre gange forskudt. At forvente at alt det her kan foregå inden i dig uden at du mærker en ændring i din krop og din psyke, er simpelthen urealistisk. Men hvis du bedre forstår hvad der sker i din krop kan du bedre arbejde med den. Dermed kan du give den de ting som den har brug for, frem for at modarbejde den og bare køre videre med fuldt skrald og undertrykke de følelser og symptomer som du måske oplever.

Vi brokker os over PMS ’en men glemmer at sige tak for østrogen boostet, energien og andre gode ting som også er en del af din menstruationscyklus.

Hvis det er noget du vil vide mere om, så kan du læse med her. I dag skal vi nemlig snakke om menstruationscyklus og  hvordan du og din krop bliver påvirket i de forskellige faser af din menstruationscyklus. Men også om hvordan du passer bedst på dig selv igennem hele din cyklus. Jeg tænker at de fleste af os har en skrækhistorie om vores første menstruation og chokket som følger med denne ”smukke og naturlige” oplevelse. Og bevares det er smukt og naturligt, men det var ikke min første tanke da jeg fik min første menstruation.

Det var mere noget i stil med ”Omg jeg skal dø. Nej vent det er meningen at jeg skal bløde, men hvad gør jeg?” panik, på weekend hos min far og så noget med at sende min bror ud efter bind fordi jeg ikke turde sige det til min far og min bror der så kom tilbage med noget jeg er ret sikker på var voksenbleer. Det var ikke pretty, i hvertfal. Anyways…

Det er altså noget vi alle sammen lærer at leve med og vender os lidt til på en eller anden måde. Men vi har også en tendens til at gøre alt i verden for at modarbejde vores cyklus, i stedet for bare at ”go with the flow” som man siger. Det er noget der bare er i vejen… Det er irriterende, det er generende og det er upraktisk. 

Vi brokker os over PMS ’en men glemmer at sige tak for østrogen boostet, energien og andre gode ting som også er en del af din menstruationscyklus. It’s not all bad honey, i promise.

Når vi starter vores menstruation oplever vi det alle sammen forskelligt. Men inden for de første par år skulle den gerne begynde at blive regelmæssig og danne et mønster, dette mønster er din cyklus. Vi har alle sammen en individuel og unik cyklus der i gennemsnit varer 28 dage. Den kan også gå ned til 21 dage og op til 35 dage og stadig være helt almindelig, så ingen panik. Længden af din cyklus ser du ved at tælle dagene fra den dag din menstruation starter, indtil dagen før din næste menstruation. I dette rum af dage har du gennemgået en fuld cyklus. De fleste kvinder oplever i gennemsnit 450 menstruationscyklusser i løbet af et helt liv og at de bløder i mellem 2-7 dage.

Den bedste og nemmeste måde at inddele vores menstruations faser er i uger, men husk ikke at låse dig for meget fast på det deciderede antal af dag. Du er ikke nødvendigvis i fasen i 7 dage, din fase kan være kortere eller længere. Det er som sagt meget individuelt hvor længe man er i de forskellige faser, hvor længe man bløder og hvor lang ens cyklus er. Men selvom din fase måske er længere eller kortere end andres, så er den der stadig og bliver ikke mindre valid af den grund.

Forstå de 4 faser i den kvindelige cyklus

Nu skal vi kigge nærmere på de forskellige faser i vores menstruationscyklus. Vi kommer til at se på hvordan din krop bliver påvirket af dine hormonsvingninger igennem de forskellige faser og på hvad du kan gøre for bedst muligt at støtte din krop og dit mentale helbred alt efter hvilken fase du befinder dig i, i øjeblikket. Vi gennemgår i alt 4 faser som jeg har valgt at kalde:

Tryk for at gå til den fase du ønsker at læse om
◦ Lavt østregenniveau ◦ lav energi ◦ smerter ◦ dårlig koncentration

UGE 1 | DAG 1 - 7

Fase 1 | Tired & in pain

Den første dag i den første uge, er dagen din menstruation starter. Det er nu her på første dagen at dit østrogen niveau er ultimativt  lavest. Det betyder også at dit energi niveau på nuværende tidspunkt er ret lavt. Det er typisk også her i de første dage og i de dage man bløder, at man oplever ting som træthed, menstruationssmerter og ømme bryster. Så der er ikke noget at sige til hvis dit energi niveau er lavere end normalt og at du måske ikke magter det helt store lige nu. Du er træt, din koncentration er dårlig og du har muligvis også super ondt. I don´t blame you for staying at home sweety.

For nogle er det værre end det er for andre. Men lad os være ærlige det lyder ikke super fedt og det er det heller ikke. Men hold ud søster, for efter et par dage begynder dit østrogen niveau nemlig at stige igen og det kan vi godt lide.

Du vil begynde at blive mere klar i hovedet og opleve at din koncentrationsevne bliver bedre, samtidigt med at gener såsom træthed, lavt overskud, ømhed og andre smerter vil begynde at aftage. Med andre ord, du kravler altså lige så stille ud af dit hul i jorden og op på toppen af bakken. Vi varmer op til at peake i næste fase.

Det bør du gøre i fase 1

I første fase er det alfa omega at du lytter til din krop. Det er det generelt, men lige nu har den ekstra meget brug for det. Snup en lur når du er træt, spis når du er sulten. Det er meget almindeligt at vi spiser mere når vi har menstruation og nogle oplever også at deres stofskifte stiger i denne fase. Din krop er ikke dum, den siger hvad du har brug for, du skal bare lytte. Så hvis du er sulten, SPIS! Også selvom du lige har spist. Det er okay, der sker en masse i din krop lige nu. You need the energy, mamma.

En ting er det der sker med din krop, men fase 1 kan også være hårdt rent mentalt for hovedet. Der er okay at have behov for at trække sig og det er også okay at have brug for at der er nogen. Så tal med nogen hvis du har brug for det. Omgiv dig med mennesker som er forstående og som giver dig gode vibes. Det ikke nu at du skal invitere svigermor over for at høre hvor tynd hendes søn er blevet og at det må være dine lack of cooking skills… Nej, not today satan. Not today…

◦ Højt østrogen niveau ◦ Høj energi ◦ høj libido ◦ selvtillid ◦ impulsivitet

UGE 2 | DAG 8 - 14

Fase 2 | Taking the world by (Too much?) storm

Du er (forhåbentligt) færdig med at bløde nu. Dine østrogen og progesteron niveauer stiger og fortsætter med at stige! Du kan mærke at din energi kommer tilbage og du begynder at føle dig oven på. Nu kan du mærke det så småt, det peak vi talte om i fase 1. Det er nemlig her i fase to at det rammer og din energi ender med at være sky high. Det kører bare på jobbet, du misser ikke en eneste aflevering, du får overskud til at passe det der fitness medlemskab der ellers bare har passet sig selv og lige nu er du king næi, QUEEN of the fucking world.  

En anden ting der også stikker af er din sexlyst, også kaldet libido. Det er nemlig også i denne fase at din libido stiger. Så hvis din grimme kollega pludselig begynder at være kinda cute, så er det ikke din skyld. Dine hormoner er crazy lige nu girl! Du oplever måske også en større selvtillid og en følelse af, at ting du ellers ikke ville turde, ikke virker så farlige mere.

Af samme grund er det også typisk her at man får taget impulsive og dårlige beslutninger. Så måske skal du lige vente med at brænde hans PlayStation og farve dit hår til efter at dine hormoner er faldet lidt ned. Men altså en impulsiv beslutning behøver ikke at være en dårlig beslutning. Det er også her at der tit opstår en masse igangsættende ideer og tanker om at skabe eller gøre noget, netop på grund af den høje energi. Men bare lige lov mig at du sover på det og gør dig selv tjenesten at tænke det efter et par gange.

”Har jeg virkeligt lyst og overskud til at f.eks. åbne Danmarks største hamster farm, eller er jeg bare i fase 2 og høj på energi og selvtillid?”

Men som sagt er vi alle sammen forskellige og reagerer ikke ens på alting. Du kan også risikere at det ekstra skud af hormoner i stedet gør dig pisse anspændt og at du i stedet for at føle, at du sprudler af energi , føler den er fanget inden i dig. Hvilket kan resultere i anspændthed og rastløshed.

Det bør du gøre i fase 2

Er du typen som lige nu føler at du kan gå på vandet? Så nyd det, men lad være med at lav for mange løfter og forpligtelser for dig selv længere ude i fremtiden, som du måske ikke har helt samme overskud eller begejstring omkring når du kommer ned fra din høje sky igen. Men du skal heller ikke bare gå og vente på at det går væk. Nyd det og brug din ekstra energi til at gøre noget godt for dig selv og måske andre, men mest dig. Det er din ekstra energi girl, du har lidt for den i sidste uge. You deserve the bonus.

Er du tværtimod mere rastløs og anspændt så er det vigtig at omgive dig med mennesker som har en positiv virkning på dit humør. Der er ingen grund til at teste grænser lige nu. Alt den energi der ligger og bobler indeni vil gerne ud og det kommer den nemmest via tårer eller vrede. So let’s not push it okay?

Og hold dig for Guds skyld fra koffein hvis du kan. No more ice coffee for you young lady! Vil du gerne hjælpe din krop med at have det ekstra godt i denne face kan du dyrke noget mild motion såsom yoga, svømning, eller bare danse lidt rundt der hjemme i stuen.

◦ Høj fertilitet ◦ træthed ◦ ægløsning ◦ ro i kroppen

UGE 3 DAG | 15 - 21

Fase 3 | Low energy, high fertility

Du har indtil nu kørt på højt østrogen og progesteron, men nu begynder dit østrogen niveau at falde. Det kombineret med det høje niveau af progesteron, betyder at din energi vil dale. Hvor du før følte dig klar til at overtage verden begynder det så småt at aftage og du vil lande mere neutralt og til sidst også ret lavt på din sædvanlige energi skala. Du oplever måske at føle dig drænet. Som om at nu har du brugt den energi og passion der var og der kommer ikke rigtig mere lige nu, lige meget hvor meget du prøver.

Det føles ikke godt at være low on energy. Men det varer heldigvis ikke så længe, så hæng i ven, for i slutningen af denne uge vil dine hormoner igen stige indtil de rammer et stabilt niveau. Her vil du begynde at føle dig bedre tilpas og mærke en større ro i din krop og dit sind. Det hele begynder altså så småt at være i balance og du mærker måske også en større tålmodighed og at du føler dig godt tilpas i din egen krop.

Det er også i fase 3 at du kan skabe et lille liv. Her har du nemlig din ægløsning, the final of this bloody shit show. Det betyder at det er nu din chance for graviditet ved ubeskyttet sex er størst. Så det skal du lige være opmærksom på. Hvad end du drømmer om den lille baby bule eller for alt i verden flygter fra den.

Det bør du gøre i fase 3

Din dyne er din bedste ven! Massere af ro og hvile indtil du i slutningen af fasen begynder at falde mere til ro, ro i hoved, og ro omkring dig. som altid lyt til din krop, er du træt så tag en lur, hvis du ikke kan overskue at tage med til den aftale du lavede i sidste uge så lad vær. Giv dig selv plads og ro indtil du finder netop det, ro. Og når roen så endelig begynder at indfinde sig så nyd det. Nyd balancen og at dine hormoner lige slapper lidt af et øjeblik. 

Det er også nu at du tænker klart og er mest dig selv når det hele er i balance. Så nu er et godt og neutralt tidspunkt at tage større beslutninger. Husk at vær ekstra opmærksom på ubeskyttet sex i denne fase. Hvad end du ønsker at være en hot mom eller young wild and free.

Hvad er ægløsning?

Hver eneste måned modner vi et af vores æg i æggestokken. Dette æg bliver så frigivet og opfanges af vores æggeleder, hvor det vil vandre ned til livmoderhulen.

Bliver ægget befrugtet ”under vejs” vil det sætte sig fast i livmoderen og begynde at udvikle sig til et foster. Der sker en hormonel ændring som fortæller livmoderslimhinden at den skal fortætte med at vokse og din menstruation vil udeblive.

Bliver ægget ikke befrugtet ”under vejs” vil der ske en anden hormonel ændring som medfører at slimhinden i livmoderen afstødes og din menstruation starter.

pms ◦ irritation ◦ impulsivitet ◦

UGE 4 DAG | 22 - 28

Fase 4 | PMS - Welcome to my personal hell

De fleste af os kender nok PMS (præmenstruelt syndrom) eller har i hvert fald hørt det før. Lad mig starte med at slå den første skrøne ihjel. PMS er ikke noget man ”finder på”. Jeg ved ikke hvad jeg syntes om navnet som sådan, men fasen er der, det kommer vi ikke udenom, and that shit is for real. Man fucker ikke med PMS.

Her oplever du at både testosteron, progesteron og østrogen falder drastisk og det går direkte til angreb på dit humør. Du kan opleve at føle dig irriteret og nedtrykt i en højere grad end ellers.

Sådan et stort dyk er ikke nemt efter lige at have ligget så trygt og stabilt i slutningen af fase tre. Derfor kan det være ekstra svært og det er også derfor at man har det med at reagere mere impulsivt og uhensigtsmæssigt i denne fase. Like i´m gonna stab a bitch if she looks at me funny, you know.

De hormonelle ændringer du oplever her kan og vil højst sandsynligt påvirke dit humør. Store humørsvingninger er ikke unormalt og det er også gerne her ens temperament rigtigt blusser op hvis man har sådan et. 

Men det er selvfølgelig ikke nok for dine hormoner, at ødelægge din dag. De kan nemlig også forstyrre din søvn. Østrogen indeholder nemlig serotonin som er et søvn regulerende stof. Da dit østrogen niveau som alt det andet, er super low lige nu, så skal du måske ikke forvente den bedste søvn i denne fase. Sorry hon.

Det bør du gøre i fase 4

Jeg ved godt det er RIGTIGT svært lige nu. Men hvis du kan, så forsøg at holde dig fra konflikter, now is not the time! Trust me. Prøv at holde fast i noget af den tålmodighed og ro fra fase 3 og husk at den kommer tilbage igen. Det er helt naturligt at du måske føler, at du mister kontrollen lidt lige nu både over dit liv men også over dine følelser, men det vender igen. 

Husk at vi er kun mennesker, så lad være med at være for hård ved dig selv. Undgå mennesker der påvirker dig negativt og søg i stedet dem som er forstående og kærlige. For det er det du har brug for lige nu, forståelse og kærlighed.

Oplever du problemer i forhold til søvn, er der et utal af naturlige og psykologiske midler du kan forsøge dig med inden du kontakter din læge, du kan selvfølgelig også bare “wait it out”, indtil fasen skifter. Men vi ved efterhånden alle sammen hvor vigtig søvn er for at vi kan fungere og din krop og dit sind vil takke dig for lidt ekstra hjælp her.  

Vi kommer til at se meget nærmere på alle de mange muligheder, men et hurtig og tilgængeligt tip kunne være at undgå skærmtid 30 min. inden man skal sove. Brug lavendel olie i en oliebrænder eller gnid lidt under din næse, whatever you feel like. Lavendel aroma har nemlig en afstressende og beroligende effekt på kroppen og ikke mindst dit sind. Du kan også tage et varmt bad inden sengetid eller gøre din seng mere indbydende med f.eks. ny skiftet sengetøj eller andet du syntes er hyggeligt og trygt.

Er det så slut nu?

Er det så slut nu spørger du måske med håb i stemmen og lys i øjnene. Svaret er nej. Nu starter det forfra og det bliver det ved med. Ligesom at du kan frygte de dårlige faser med humørsvingninger og træthed. Så husk at se frem til de gode faser med energi, overskud og klarhed. Det handler om at arbejde med sin krop i stedet for at arbejde imod den. Når vi lytter til den, så kan vi også bedre give den det den har brug for. Hvad end det er ro eller spænding. Så uanset hvilken fase du er i så husk at lytte til din krop og giv den alt det kærlighed den har brug.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Witchy planter i din have

Hvad tænker du, hvis jeg fortæller dig, at du sikkert har en masse skøn naturmedicin mm gemt imellem dit såkaldte “ukrudt”? Det lyder ret godt, ikke? I dag ser vi nærmere på nogle af de vilde planter, der vokser her i Danmark, som langt de fleste har til rådighed uden at tænke over det. 

Read More »

3 witchy tips

Bliv inspireret til at bringe lidt mere magi ind i din hverdag når vi dykker ned i krystal ladning, urtebade og vores ultimative anbefaling når det kommer til krystaller.

Read More »